Sanica 2014.

dado web2

Sa prijateljima na Sanici par dana početkom jula 2014.

Druženje s Benjaminom na nekoj mušičarskoj destinaciji postoji odavno kao mogućnost, a konkretno su se on i Jovan dogovorili da to bude na Sanici i Lašvi početkom jula 2014.

Dogovoriše se u dugim zimskim noćima kada puno nas mušičara mašta o mušičarenju omiljenih nam riba. Ekipu pored njih dvojice Benjamina Mujagića iz Doboja i Jovana Ognjanovića iz Zaječara, mene Ivana Korhnera, urednika online lista Mušičar, trebalo da čine još i Miroslav Mihajlović iz Beograda, Dragan Tasić iz Niša, te još neka imena koja su bila u opticaju. Na kraju juna je pao konkretan dogovor i odabrana ekipa je krenula na put. Benjamin i Dado iz Doboja, a Miroslav, Jovan i ja iz Novog Sada.

Nakon nekoliko sati puta iz Novog Sada čuo sam se sa prijateljima Alijom i Sabahudinom da se nađemo u motelu „Lovac“ na Sani u Ključu. Prijao je susret starih prijatelja u kojem su uživali i Miroslav i Jovan. Alija i Sabahudin su puno toga dali razvoju mušičarenja – svako na svoj način. Dugo se već poznamo. Na poklon sam dobio Alijinu knjigu „Salmonidae“ s posvetom, kojoj sam se obradovao. Nismo bili dugo – sat vremena, prava kafa, brzi doručak i pravac Sanica.

Sa Alijom i Sabahudinom u motelu "Lovac" na Sani u Ključu
Sa Alijom i Sabahudinom u motelu „Lovac“ na Sani u Ključu

Konačno – Sanica
Preko Ključa do skretanja desno za Sanicu nema puno. Uzak i krivudav put nas dovodi do mesta Biljani i reke Sanice. Prelepa reka! S mosta se vide ribe – al’ ćemo da se nauživamo! Dolazi nam čuvar Osmo, pozdravljanje, upoznavanje i tražimo mesto za naš mali kamp. Uzimamo dozvole odmah za dva dana, par saveta, priča o ogromnoj količini kalifornijske pastrmke koja je ušla nakon poplava u Sanicu, …Kaže da su Benjamin i Dado već negde uz vodu i love.
Presvlačimo se, uzimamo štapove u ruke i pravac voda. Padaju i prvi ulovi – ređaju se ulovi kalifa, lipljana, slikanje, puštanje i tako do kasnog popodneva. Ne pomišljamo na hranu. Sunce prži, ali nam ne smeta. Sanica hladna i malo viša od kiše koja je padala pre dva dana, prija telu da se malo razladi.

Sanica
Ivan i lipac web
Urednik sa jednim redovnim lipljanom sa Sanice

Pored nas nekoliko mušičara, bišćana izlovljavaju kalife, koje stvarno ima u velikom broju. Kažu da se mogu nositi, pa mi odlučujemo da ćemo poneti po dve tri za večeru.
Sreo sam i Seju – reprezentativca BiH u takmičarskom mušičarenju (svaki zabačaj riba). Lovi – ne prestaje (sve vraća), pa opet, pa opet, … Tako do kasno u mrak. Milina gledati. Lovi na suvu – “krejica” mala sitna jednodnevka tamnozelenog tela #16, a predvez 0.14mm.
Stižu s vode i ostali. Radost susreta, priče, poneka se i popila, ali su oko mene sve oni koji ne piju ni rakiju ni kafu – nove generacije mušičara!

Naš mali kamp na Sanici

Pravimo kamp blizu vode na pokošenoj livadi. Tri šatora su brzo postavljena i u njih ubačena potrebna oprema (dušeci, vreće, jastuci, …). Benjamin je sredio i očistio ribe i počeo da ih prži. Miriše svuda oko nas na ribu!
Večera je bila vrhunska – ne pamtim kada sam jeo ribu pored vode (od Glome u Norveškoj). Sama riba, bez hleba – topi se u ustima. Nestvaran ukus! Pristalica sam C&R pokreta, ali su nas domaćini zamolili da se priključimo akciji izlovljavanja kalifornijske pastrmke.

Umor od puta, mušičarenja celi dan, lepa noć i radost susreta su nas brzo odveli na spavanje. Pored vode je hladno, pa je prijao debeli duks, jakna i trenerka. Uvlačimo se u šatore. Prija spavanje u prirodi. Sa džamija se čuju molitve mujezina, ramazan je!

Drugi dan
Neki su već ustali ranije, vredni su i već love. Skoro se nisam tako rano probudio, a da sam se naspavao – šest je ujutro. Jutarnja kafica. Pun sam energije. Svi su zadovoljni. Već su neki bišćani jutros rano stigli da love kalife. Smestili se na ostrvu uz šadrvan. Nešto kuckaju.
Oblačenje, pa na vodu. Sinan mi donosi cokule od Sabahudina, jer sam u žurbi zaboravio svoje u Novom Sadu. Prethodni dan sam nosio plitke čizme preko wadersa – patnja. Jedva su mi ih prethodno veče Benjamin i Jovan skinuli. Danas ću ja biti “požarni” u kampu. Svi odlaze uz vodu, malo Jovan lovi samnom, pa ode i on. Ređaju se ribe kao na traci. Dok su svi bili tu pade i jedna potočare – prelepa riba. Slikanje, poljubac i puštanje.

Jovan sa Saničkim lipljanom
Puna kutija „krejica“ – Benjaminova kutija sa mušicama

Menjam mušice – “bežim” od toga da ulovim kalifu. Odlučujem se za male jednodnevke “krejice” zelenog tela na udicama #18 i #16, koje nam je navezao Benjamin i dao nam pre odlaska na vodu. Ponekad stavim emergera iste boje tela. Radi i on lepo. Spenta sam koristio oko polasata, ali ga napada samo kalifa, pa sam brzo odustao. Interesantno ga napada “odozgo” iskoči iz vode i uzima ga u povratku u vodu! Atraktivno!

dado web3
Dado je ulovio lepu ribu
Lipljan sa Sanice

I tako nisam ni primetio da je već dobro prošlo podne. Ogladnilo se. “Krče creva”! Izgleda da nisam jedini. Dolaze i ostali “kamperi” pravimo pauzu. Dado i Jovan odoše po hranu u Sanicu, a Benjamin i ja smo malo zamezili u hladovini vrbe čekajući njih dvojicu. Prija narezak sa paradajzom i odmor! Stižu – donose pite i kulen. Lepo smo jeli. Pričanje, šale, razmena iskustva, gledanje snimaka ulova i nakon sat vremena smo opet na vodi. Orni smo za još jedan susret sa saničkim ribama. Nakon sat-dva pecanja čujem poznati glas – Sabahudin. Došao je da nas poseti i da malo zajedno lovimo. Ne drži ga mesto! Nudi mi da idemo ispod mosta (još smo u reviru) – ogroman vir, pun riba. Ređaju se akcije, jedna za drugom lipljan, pa 5-6 kalifa, pa “jovo nanovo”. Tu nas hvata i mrak. Dolazimo do Jovana. Lipljan za ispis i pravac kamp. Tamo su Dado i Benjamin već ispekli dosta ribe. Čistim svoju i dodajem na hrpu. Uživamo u tek pečenoj ribi. Kalifa iz divlje vode je veoma ukusna. Pričamo o prethodnom danu na vodi – svi su zadovoljni! Bilo je puno ulova. Benjamin je overio jednog dobrog lipljana preko 40+cm. Potočare se nisu javljale na naše imitacije, tako da je ona moja bila jedina koja je ulovljena! Koristili smo i tehniku klasičnog nimfarenja, ali smo pretežno lovili na suve mušice. Dado i Benjamin su koristili tehniku “češkog nimfarenja” i imali puno uspeha u lovu lipljana. Jas am malo bacao i strimera, ali sam brzo odustao. Završi se i taj dan. Lepa i vedra noć. Pozdrav sa Sabahudinom. Odlučili smo da ostanemo još jedan dan, a na Lašvu ćemo doći maksuz neki drugi put. Polako se uvlačimo u šatore – umorni, ali zadovoljni.
Osmo nas je, kao dobar domaćin, opet obišao.

lipac 2web
Jovanov lipljan
Benjamin web
Benjaminov 40+cm lipljan

Kiša, kiša, kiša, … pa povratak
Probudila nas je u neko doba jaka kiša. Kapljice lepo dobuju po šatoru, grmi, pa rominja, pa pojačava, ali ne prestaje. Izvlačimo se iz šatora. Vani sve sivo i depresivno, vlaga na sve strane! Kod mene je šator dobar, a kod Jovana i Miroslava – sve mokro. Stari šator je popustio! Nije nam ni do čega. Dado i Benjamin su spavali u autu. Njih dvojica kažu da su odlučili da idu sa Sanice odmah ujutro, prvo do Zelenkovca, pa za Doboj, zovu da se vidimo za par dana na Ribniku!
I mi odlučujemo da odemo sa Sanice. Osmo kaže padaće dva-tri dana, Grmeč je u oblacima. Polako se pakujemo po kiši – sve je mokro. Hladno je. Ćutimo – nezadovoljni i svesni da je onako lepa dva dana pecanja i druženja prekinula ova kiša koja je došla niotkuda. Pozdrav sa domaćinom. Posložili smo stvari u astru i krenuli put Novog Sada. Kiša nas prati celim putem. Svraćamo da se pozdravimo sa Sabahudinom u Rudenicama.

Ribnik
Pitam Jovana i Miroslava, da li su bili ikada na Ribniku. Kažu da nisu! Put do Ribnika se opet radi. Godinama idem do Ribnika i uvek rade taj put. Makadam 5-6km, ali šta je tu je! Odlučujemo da jutarnju kafu pijemo na Ribniku u restoranu “Aqua” kod prijatelja Krajcera, tu pored vode. Slikanje, priča sa Đurom, … Jovan i Miroslav su oduševljeni Ribnikom i velikim ribama u vodi. Doručkujemo u “LTG” restoranu. Teleća čorba prija. Kasnije srećemo prijatelje koji su tu tek stigli ili su tu već par dana Memo, Veljko, Riči, Saudin, … Tu su skoro svi, samo neki još odmaraju. Nude nam da ostanemo, ali nedostatak vremena i novca nas ipak opredeljuje da nastavimo. Pozdrav i krećemo na put. Svratili smo u Banjaluci u poznatu ribarsku radnju “kod Brke” kupili nekih sitnica i preko Hrvatske do Novog Sada. Put je prijao, mada je taj dan bila velika sparina.

Sa Đurom u „Aqua“ Ribnik
Miroslav, Ivan i Jovan na Ribniku – most do sojenica

Šta reći na kraju. Lepa dva dana provedena na vodi. Susret s prijateljima, na vodi i pored nje su nam razgalili srca. Lepo smo se nalovili lipljana i kalifornijskih pastrmki. Večerali dve večeri svežu ribu. Rekli smo Osmi da ćemo ponovo posetiti Sanicu. Lepa reka sa toliko puno lepih mesta za sve tehnike mušičarenja. Pristupačna! U to vreme je bila malo jača voda, ali smo se opet nalovili. Preporučujem da je posetite!

Slike u galeriji http://www.musicar.rs/gallery/sanica-2014-galerija-slika/

Ivan Korhner

Foto: Jovan, Benjamin i Ivan

O Sanici:
Sanica je reka u Bosni i Hercegovini leva pritoka Sane. Duga je 21,9 km, sa površinom sliva 210,7 km². Izvire snažnim vrelom na severoistočnom podnožju Grmeč planine ispod visa Lisine (913 m), više sela Donjeg Budelja. Izuzev proširenja kod naselja Sanice i Donje Sanice, njena dolina je uska. Ušće u Sanu je nizvodno od železničke stanice Vrhpolje.

Bogata je ribom (pastrmka, lipljen, štuka, …). Prolazi kroz useke i kanjone što joj daje čistoću i bistrinu tako da se može piti. Pogodna je za ribolov i turizam. Nema većih zagađivača koji utiču na njen tok i kvalitet vode. Na izvoru je izgrađen vodovod koji vodi za Bosanski Petrovac. Temperatura vode na izvoru je oko 7 °C.

Na samom izvoru se nalaze ostaci nekadašnje pilane i mlinova. Često se u proleće izliva iz korita posle topljenja snega sa Grmeča i u toku prolećnih kiša i plavi uglavnom nenastanjeni deo doline.

Dozvola

Na Sanici postoji mušičarski revir C&R u dužini od 2km, zajedno sa pritokom Korčanicom. Na njemu je dozvoljeno loviti samo mušičarskim priborom sa jednom muhom (strimer, nimfa ili suva muha). Meredov je obavezan. Imtacije moraju biti na udicama bez kontrakuke. Cenka dnevne dozvole je stranci 25 eura, BiH državljani 25KM (13 eura). Kupljena dozvola važi i za reku Sanu ispod grada Ključa. Čuvar je Osmo 00 387 61 686 667.

sanicadistrict web
FF revir na Sanici svetlo plavo obeležen

Online Mušičar

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.