Lappland I deo

Lipljen web1

Reportaža: Lappland – I deo

Prvo bih želeo da se zahvalim svim ljudima koji su učestvovali i proživeli ovu avanturu zajedno samnom posredno ili neposredno.

Zahvalnost
Želeo bih da se zahvalim mojoj PORODICI koja razume moj avanturistički život i uvek je tu da me podrži! Ivanu Korhneru čoveku koji je meni otvorio vidike u mušičarenju kao i brojna prijateljstva koja su sklopljena upravo iz ljubavi koju ovaj čovek gaji u velikoj meri prema mušičarenju, muhama, rekama. Doista bez njega bi ovo bilo ne nemoguće, već dosta teže ostvariti. Mario Markanović, na čiji sam se poziv odazvao, čoveku koji je tako mnogo učinio da pomisao pređe u realizaciju, na njegovoj loop opremi koju mi je posudio za pecanje, cipelama, muhama, veliki džentlmen na vodi, izuzetak kuhar, mušičar, a pre svega jednom rečju čovek bez ikakvih predrasuda, osuda, slobodan ribar u duši i srcu. Mom bratu po štapu Benjaminu Mujagiću na njegovoj podršci da otputujem kao i na nimfama, sitnicama i najkrupnijoj stvari kombinezona bez koga se ne može. Asmiru Gaći, za razgovore na vodi, vino, cigarete, muzici i još što šta. Trokić Jasenku – Troki na šalama i pozitivnoj atmosferi u kampu kao i u autu, ali i na izuzetnoj pomoći oko muha i tehnici na vodi … „Gdje tehnika susreće izvedbu“ – kako Troka kaže. Zvonku prijatelju na strimerama, Miroslavu na pomoć oko avio karte …

Ulov lipljana web
Jovan s lipljanom

Kako, kuda?
Ideja o odlasku u Lapland je krenula početkom 2015 godine. Dopisivanje sa Mariom na temu mušičarinja i njegovo pitanje da li želim ići u Lapland krajem avgusta, na šta sam odgovorio, ako se da – što da ne! Celo ostalo vreme sam razmišljao kako otići tamo. Mozgao, kontao, preturao po glavi i na kraju ono najbolje – ne razmišljaj šta i kako, već uradi! Bližio se datum polaska, leto prolazi i konačno euforija pred odlazak i uzbuđenje.
Osvanuo je i taj dan, nije da sam nešto spavao, ali sam ipak pokušao. Sreda 26ti avgust, let je u 12h i 45min sa Surčina. Vršim zadnje pripreme i pakujem malo klope i cuge da se nađe. Ivan i Zvonko dolaze po mene oko 10h i hitamo ka Surčinu. Bio sam nervozan pred put, ali sam se smirio s njima dvojicom u razgovoru do aerodroma. Dolazimo, čekiram kartu. Gosp. Nedeljko Pošmuga je bio još jedan član ekipe, susreo sam ga kod čekiranja.

Let ugodan i fin, skoro uvek spavam u putu, tako da sve odlično i brzo prolazi. Na aerodromu nas čeka Mario, naravno u kratkim pantalonama. Toplo je, ali ipak Švedska je to. Čeka nas nekih sat vožnje do Arboga gradića u kome živi. Ulazimo kod Maria u stan i upoznajem se sa njegovim sinom Brunom. Rerna vruća, a u njoj se krčkala praseća butka, a aperitiv je „Pirate rum“ – istinu obožavam rum, tako da mi je baš prijao.
Razgledam čega sve ima na stolu gde Mario veže muhe i strimere. Gledamo filmove o mušičarenju i polako se spremamo za spavanje, Mario sutra radi. Sreda prođe, eto ga četvrtak, Mario otišao na posao, a ja od rane zore rekoh da svežem kakvu muhu pošto nisam nešto vezivao kod kuće. U subotu se kreće. Vreme tipično švedsko oblačno sa malo severnog sunca i puno svežine u vazduhu. Nedeljko i Ja smo malo prošetali i videli reku koja protiče kroz grad i malo na svež vazduh. Mario dolazi sa posla ima i jednu vest da saopšti.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Reka koja protiče kroz Arbogu
Kuća pored vode – Arboga

Prvobitna ideja je bila da idemo u Finsku tj Lappland koji obuhvata i tu zemlju na čuvena zaboravljena jezera (Forgoten lakes), ali šta se zbiva…? Troka, koji je doleteo iz Irske u Geteborg i pratio vremensku prognozu, je rekao da će tamo biti poprilično hladno u sa kišom, vetrom i ostalim vremenskim nepogodnostima, pa predlaže da odemo negde drugde. Odlučujemo da sačekamo njega i Gaću u petak i tada odlučimo gde ćemo. Takođe nam se nije dopalo što se u Finskoj peca u mirnoj tj. stajaćoj vodi i najviše na strimere i nimfe. Mario nas vodi do jedne ribarske radnje u kojoj često trguje. Svega za videti od materijala, garderobe, opreme – ma svega, pravo uživanje, a gde je uživanje ima i malo mučenja!
Petak osviće, Mario radio skraćeno, kupimo Troku na železničkoj (vozom od Geteborga do Arboge), a Gaćo dolazi uveče. Odlazak u kupovinu hrane i potrebština za put i boravak u kampu. Seda se i uz piće i razgovor odlučujemo se za Švedski deo Lapplanda. Mario nalazi kamp u gradu Sorsele i reka na kojoj ćemo pecati je Vidaelven.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Ćaskanje Troka, Mario i Asmir
Mario zanesen objašnjava, a svi slušaju – Jovan, Troka, Asmir i Nedeljko

Kamp i Vidaelven
Kretanje rano izjutra, pakovanje hrane i svega ostalog i pravac sever, udarimo na put. U vožnji Troka drži budnog Maria, dok ja spavam k’o klada. U drugom autu Gaćo i Nedeljko. Put protiče lepo, uz par stajanja, prošli smo dobar deo Skandinavije. Konačno dolazimo u večernjim satima u kamp i raspremamo se. Komšije stižu sa pecanja, odmah se raspitujemo za mesta i kako, gde na šta. Komšija nam je iz Rumunije, po imenu Julian – dekica koji još uvek maše i peca preko dvadeset godina u ovom delu Švedske. Svi čekamo da osvane dan i ugrabimo se vode. Veče ide uz muziku (slušaju se Stonsi) i koju cugu, čekaju nas sutra lipljani …

Kamp web
Kamp
Lappland web
Lappland

Za reku Vidaelven, se može reći da je vrlo velika reka i u Švedskoj jedna od poznatijih reka za lov lipljena, kao i krupnih potočara, lososa, štuka i neizostavnog grgeča. Reka iz jezera ističe i utiče u drugo i tako opet u naredno jezero itd. Prvi izlet do reke, Mario, Nedeljko i ja u jednoj ekipi, a Gaćo i Troka u drugoj. Bacam svuda gde pretpostavljam da će biti ribe, ali ništa se ne dešava, ulovio sam jednog baš majušnog lipljana na bivisibl muvu. Ajmo dalje … Odlazimo uzvodno i kreće kiša onako uz obleske sunca. Kratko je trajala, a kad je prestala počeo je i lipac da se hrani. Svi smo lepo lovili, primerci su većina oko i preko 30cm. Mario je otkačio jednog doista velikog na imitaciju tulara. Deo na kome smo lovili je sa obraslom obalom i mora se rolati špaga da se dobaci lipljanu. Gaćo i Troka su takođe fino prošli na delu na kom su lovili.
Skoro svakog dana smo menjali lokacije na reci, može se reći da je bilo pravo uživanje pecati na vrlo različitim terenima. Troka je pokušavao da prevari neku veću potočaru, što mu je bila želja, ali iako je svakog dana uspevao da ulovi potočaru nije bila to ona prava potočara kakvu je priželjkivao. Mario je stripao kedise i odlično lovio svakog dana, a bacao je i atraktore. Gaćo je takođe lovio na kedise. Muhe koje se bacaju su bile krupnije imitacije tulara, super pupe, klinkovi itd.

Mario i Gaco mašu web
Mario i Gaćo mašu
Nebo iznad Lapplanda web
Nebo iznad Lapplanda

Uzvodno
Odlučujemo da odemo uzvodno još dalje. Prolazimo pored dosta manjih rečica koje se ulivaju i Vidaelven. Troka je odabrao da lovi na ušću, a Gaćo i Mario se odlučuju za jedan dublji vir pored koga teče glavna matica. Ja sam prvo kreno da bacam strimera uz samu ivicu matice. Bacam strimera i puštam da mi voda izvuče sav kanap. Krećem lagano da povlačim i posle kojeg metra osećam udarac. Kontra i nada da je potočara, ali posle par trenutaka izronila štuka. Ipak sam bio srećan, nikad ih nisam lovio ciljano tako da mi je bilo lepo videti severnjaču iz hladne vode. Odlazim ponovo uzvodno i na svakoj izglednoj poziciji može se dobiti pokoji lipac ali ni jedan onaj pravi. Kupim Troku i odosmo peći ribu za ručak (nekoliko lipljana). Ručak je svima prijao i idemo dalje.

Vatra web
Vatrica pored reke
Lipljen na talandari web
Lipljani na talandari

Odlazim još uzvodnije, na ulivu jedne rečice ugledah baš dubok vir i rekoh da zabacim strimera. I pap, eto je riba, ali ni najmanje nisam očekivao lipljana, zgutao strimera na #6-ci!
Uzvodno je fascinirajući pogled na moćnu reku koja se provlači kroz tesnac, a voda gura brdo! Zaista sam uživao sedeći i gledajući u ovu fantastičnu prirodu.

lipljan na strimera web
Lipljan na strimera na udici #6

Nizvodno
Narednog dana odlazimo nizvodno i odmah gde smo se parkirali nalazi se poveći vir. Mario je provalio lipca na nimfu i lepo tu lovio, kao i Gaćo. Ja malo uzvodno na suhe, a kasnije im se pridružujem i takođe lovim na nimfe. Troka je uhvatio potočaru, ali omanju. Reka je ovde dosta šira, a lipljan nije bio daleko od obale. Obično je radio u cugovima. Mario je tu dobio jednog baš finog i pružio mu je dobru borbu na štapu klase #6, metar pokazao 45cm! Uveče nas posećuju Julian i njegov brat. Fino veče uz malo vina i ribarske priče. Dobijamo savete za drugu destinaciju. Posetile su nas komšije iz kampa, Norvežani lovci sa kojima smo trampili lipljane za jerebice.

Gaco i lipac web
Asmir Gaćo i lipac
Gaco u akciji web
Gaćo u akciji
Mario i lipac 45cm web
Mario i lipac 45cm

Amanres
Sećam se klipa sa neta Fly TV i lov lipljana u mestu Amanres, kažu ima ih dosta krupnih. Mario je čuo za to mesto tako da predlaže, pošto smo od tog mesta udaljeni nekih 80km, da odemo jedan dan i proverimo priče i ako tamo bude dobro naredne nedelje lovimo tamo. Malo ranije ustajemo, pokret i susret sa rekom – isto Vidaelven, ali je u ovom delu mnogo pristupačniji, manji i po meni lepši. Odlazimo do mesta na kome kupujemo dozvole i raspitujemo se kud da lovimo. Svuda su fotografije ogromnih potočara, rodinga (zlatovčice) kao i lipljana. Prosečna veličina pastrmke u ovom delu je 3,5kg! Jutro nije obećavalo, nema aktivnosti, odlazim nizvodno. Prvo izgledno mesto sa titravcima i reka opravdava renome, lipljan ključa, dobijam krupne primerke i tada sreći nema kraja. Osmeh, sreća, radost sve ono od čega se drhti, iako ti nije hladno … Lipljani nisu uzimali daleko od obale pa je bilo pravo uživanje gledati kako halapljivo grabe muve. Spuštam se dosta nizvodnije i susrećem Troku i Gaću. Troka je ulovio jednu ogromnu potočaru od 3,5kg i to na muvu „Evropa 12“ veličina #16! Troka presrećan, zbog takve ribe je i pošao, objašnjava svaki sekund borbe sa ogromnom potočarom koju je savladao na pribor klase #5.

Troka sa velikom potocarom web
Troka sa velikom potočarom

Stojim sa Gaćom i posmatram kako pokušava prevariti velikog lipca koji kupi muhe na svega par metara od nas. Maslinasta jednodnevka, evo ga, ali ode, otkačio se. Uzvodno odosmo nazad do radnje, valja šta jesti. Mario je dobio dva krupna lipca, a jedan mu je pokupio stimulatora na udici #10 uz stripanje po površini.
Svi oduševljeni rekom kao i ribama. Nije bilo dalje diskusije, pecaćemo naredne nedelje tu u Amanresu.

Još fotografija:

Kolaž web1
Kolaž
Gaco u vecernjem cugu web
Gaćo u večernjem cugu
Vidaelven web1
Vidaelven
Vidaelven web

Uskoro sledi nastavak

Jovan Ognjanović

1 Comment on “Lappland I deo

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *