Gradac – zatvaranje sezone 2013.

Ivan i potocara webReportaža: Gradac zatvaranje sezone 2013.

Poziv prijatelja iz EKOG Gradac i naknadno još poziv drugara Kize iz Valjeva me je obradovao. Nisam dugo bio na reci Gradac – od snimanja emisije o Gradcu s Mirkom Kanjuhom iz televizije Vojvodina (RTV), početkom avgusta.

Zakazali su svečano zatvaranje sezone 2013. na reci Gradac i Šarenom Platnu za vikend 28.-29. septembar. Obavestio sam prijatelje, ali se na kraju odazvao samo Jovan Ognjanović – Ogi, mladi prijatelj (mušičar, izuzetan vezač) iz okoline Zaječara, koji je poslom bio u Novom Sadu.
Prethodila je priprema kod mene, veče pre odlaska na Gradac – druženje istomišljenika, vezivanje mušica, ribarski razgovori i gledanje materijala koje sam snimio tokom boravka u Švedskoj i Norveškoj. Potrajalo je do duboko u noć, ali nam je svima godilo. Tempo života je jako brz, pa kad ga malo zaustavimo, svima prija. Jovan odabira kod mene pribor i opremu koja mu treba za sutra. Poneo je samo čizme i par kutija svojih odličnih mušica, nimfi i strimera iz Zaječara. Ove godine sam koristio njegove kreacije na raznim destinacija gde sam mušičario. Pokazale su se odlične!

Polazak

Rano ustajanje, spremanje i polazak. Vani kišovito, maglovito, pravo jesenje vreme. Kupim Jovana na dogovorenom mestu u Novom Sadu i krećemo. Preko Fruške gore puno kamiona, ali ne žurimo – idemo da uživamo u ribolovu. Lako prelazimo put i stajemo u Koceljevi na kafu. Prija topli napitak. Brzo smo stigli i do Valjeva, još malo do manastira Ćelije. Parkiranje, presvlačenje, priprema pribora i pravac voda. Rosi sitna kišica. Moramo poneti jakne i dobro se obući, jer je hladno. Najavili su kišu i srećom pogrešili za ovaj deo Srbije.

Gradac kod vodenice Vlade pačeta
Gradac kod prve brane

Gradac

Kada smo stigli do vode, kod Vladine vodenice – razočarenje. Voda Gradca jako mala, bistra. Probamo malo nimfama i suvim – ništa. Jovan ima napad na veliku kamenjarku – imitacija od nekih 5-6cm, ali ne uspeva zakačiti ribu. I tako polako idemo uz vodu, ribe se ne javljaju, poneku vidimo, ali su vrlo oprezne i beže čim padne muha na vodu. Riba je preplašena, voda plitka i jako bistra, vidi se sve do dna. Dolazi tako do nas Gile – čuvar, plaćamo dnevne i polako s njim idemo uz vodu. Priča o svojim zapažanjima tokom ove sezone, o vidrama, ribama, pticama, nastupajućoj sezoni mresta, snegu, lepoti klisure. On poznaje Gradac u dušu. Čak mu je i kuća u Valjevu na obali ove reke. On i Veljko odlično rade svoj posao čuvara i zaštitnika reke Gradac. Malo im je lakše kada su tu mušičari, jer neko bude na vodi. Sada će im biti teže, nakon zatvaranje sezone. Samo ih je dvojica i treba „pokriti“ celi teren reke koji je ff revir i o kome vodi računa EKOD Gradac. Gile ode dalje, a nas dvojica probavamo opet prevriti neku.
Riba počinje da se javlja na površini, jer je počelo rojenje sitnih jednodnevki iz roda Baetis, a i malih kamenjarki. Stavljam sitnog adamsa #16 i varam jednu malenu pastrmčicu na izlasku iz vira. Jovanu isto udara. Male su! Naši su prohtevi da osetimo na štapu neku pravu. Polako idemo dalje. Srećemo i druge mušičare na vodi. Gužva – ne volim je, ali tako je kada se lovi u revirima. Tek sada treba biti majstor i prevariti one koje je neko već preplašio.
Više volim doći radnim danom, kada nema skoro nikog. Letos su tu bili i kupači, šetači, pa čak i traktori, što je još više komplikovalo nama mušičarima situaciju na vodi, posebno kada je mala voda i bistra! Ali to je neminovnost ff revira na reci Gradac – koji je zaštićeno prirodno dobro i svima dostupan.

Teren kod Tetrebovca

Polako smo stigli do prvih izlednijih mesta koji krije potočare za divljenje – teren ispod Tetrebovca (Rokin pansion). Probavamo razne tehnike, ali se tek po koja sitnija ulovi. Ima izlova i promašaja. Gađaju sitne emerdžere. Ima i drugih mušičara pored nas, četvorica dečaka, juniora 13-15 godina, Valjevaca, koji takođe probaju prevariti neku. Kažu da su došli na prezentaciju tehnike mušičarenja koju će držati Đukić Zoran – Kiza, Instruktor FC (zabacivanja) i odličan mušičar.

Gradac: Stena kod Roke

Primećujem da se roji mala sitna crna kamenjarka. Hvatam jednu u letu. Jeste ona je! Vezujem na predvez imitaciju te mušice – needlyfly na #18. Vidim pastrmku kako je iza kamena, poveći komad. Skoro da lebdi u malo vode, koja je bistra. I ona je mene i sve koji su tu već sigurno videla, ali ne haje za nas. Ne pomera se iza kamena i kao da odmara. Nabacim mušicu na 2m ispred i popravim predvez i strunu. Mušica joj dolazi s leve strane na nekih 10cm od nje. Prolazi. Ništa. Kada je bila iza nje na 25cm, nagli okret i kupi mušicu s površine. Kratka kontra! Kuvanje! Iznenađena je i verovatno ljuta što sam je prevario! Zamaranje, svi gledaju, Jovan uzima aparat i slika. Još malo, još malo – ne silim. Nakon par begova upada u meredov. Radostan sam, tipet 0.108mm Colmic je izdržao zamaranje. Prelepa je! Polako je oslobađam mušice, slikanje i vraćanje. Odlazi u reku sva zbunjena, ne zna gde će i nakon nekoliko minuta se ponovo „parkira“ na isto mesto. Čestitanja! Usput dečacima objašnjavam kako treba postupati s velikom ribom. Valjevci su! Govorim im da moraju čuvati blago koje imaju.

Ivan zamara 2 web
Zamaranje lepe potočare!
Puštanje pastrmke. C&R!

Dolazi i Roka – par reči, zove da dođemo do pansiona Tetrebovac, očekuje goste i ima malo vremena. Idemo s njim i Jovan i ja. Predah i malo osveženje. Priče nikad dosta. Pričam mu kako mi je bilo u Švedskoj i Norveškoj. On opet o tome kako je ova sezona bila dobra, ali da od naredne očekuje još više. Svi koji su bili kod njega su rekli da će opet doći. Posle sat vremena idemo dalje. Pozdravljane do naredne sezone.

Šareno platno

Usput probamo na par mesta. Stigao je Vlado Petrović – Oholi. Razmenjujemo nešto mušica. Pokušavamo i dalje prevariti koju. Teško! Riba je preplašena. Svi su tuda već prošli. I tako stižemo do Šarenog platna. Tamo već ima 10 ljudi koji zabacuju. Gubi smisao da i ja probam. Idem se odmoriti i pozdraviti prijatelje koji su i Bivku na Šarenom platnu. Osetim miris – nešto se lepo kuva. Pasulj! Sač! Pozdravljam se sa Žućom i Kepom. Tu je i Pero, kasnije vidim Kizu, dolazi i Veljko! Pitaju da li sam za pasulj. Kako nisam. Prijaće toplo jelo. Sedam za stol s prijateljem iz Čelareva, Kosović Mihajlom i njegovom suprugom. Smešteni su kod Roke. Oduševljeni su rekom Gradac. Ona nije tu prvi put, iako ne peca prija joj boravak pored reke. Zajedno ručamo.

Mihajlo
Kosović Mihajlo
Okoli
Vlado Petrović – Oholi

Sareno platno
Šareno platno s bivakom!
sacevi
Pored izvanrednog pasulja, bila su i dva sača i pite!
jovan na Gradacu yatvaranje 2013 web
Jovan je u Hladnom viru prevario nekoliko pastrmki

Posle ručka odoh tražiti Jovana, da i on ruča. Ne mogu ga odvojiti od vode. Tu je s prijateljem Miroslavom. Love u Hladnom viru. Probam i ja. Par promašaja i jedno spadanje. Ribe ima – vide se, ali kupi nešto u filmu, verovatno košuljice. Neće ništa što joj nudimo. Miroslav neku prevari na strimera. Odustajem, jer postaje gužva. Ostavljam Jovana i društvo i vraćam se nazad. Usput vidim Kiza drži školu zabacivanja dečacima. Ima i nešto drugih koji su zainteresovani i posmatraju iz daljine. Lepo je videti mladost i želju da „bacaju“ kao i Kiza i da postanu pravi mušičari. Već imaju i svoju opremu.

FC na Gradcu web3
Škola FC (fly castinga) – demonstrator Zoran Đukić – Kiza

FC na Gradcu web2

FC na Gradcu web4

FC na Gradcu web1

Povratak

Odlazim sa Šarenog platna zadovoljan. Čeka me dug put nazad. Boli me već noga, ali mora se ići, jer je već 18.00. Zastajem malo, zabacim koji put kod Roke, ali sam već umoran. Par promašaja i odustajem. Riba povremeno pokupi nešto s površine, ali retko. Uzima u drugoj obali – ispod drveća i grana. Već se ni ne vidi. Pakujem štap i kuliram. Čekam Jovana da dođe. Prija odmor.

Stiže i on. Polako niz reku. Pričamo, sređujemo utiske. Zadovoljan je, imao je nekoliko riba i dosta spadanja i praćenja. Nogu pred nogu, negde pregazimo, negde stazom stižemo do vodenice Vlade pačeta. Pozdravljamo se! Mrak se nazire. Već je 18.45. Osveženje na izvoru i valja uz brdo do manastira Ćelije. Ta uzbrdica me uvek dotuče. Jedva stižem! Zadihao sam se. Hvata me grč. Polako se presvlačimo i oko 19.30 krećemo za Valjevo, pa za Novi Sad.

Zadovoljni smo. Lep dan. Vreme oblačno, ali lepo. Nije bilo puno hladno. Ribolov solidan. Ispisali smo se! Videli prijatelje.
Pozdravljamo Gradac i najavljujemo ponovni susret početkom marta 2014. Nadamo se da će se pastrmka dobro izmrestiti. Narednih pet meseci je neće uznemiravati mušičari. Bistro!

Ivan Korhner

Foto: IK, Ogi i Ekod

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.